Esti furacu ía tan enriscau ya tan fondu que hai que metese n´el marcha atrás. La parede, "Canales-La Magdalena" Un solo pueblo

Esti furacu ía tan enriscau ya tan fondu que hai que metese n´el marcha atrás. La parede ía mui pindia. Fai falta esguilare por el. la pa entrare ya salire. Si alcuntrara dalguna outra cavierna más folgada pa l´iviernu... Sicasí nun soi capaz, nun me deixan en paz.

Esti anu parez que nos amiróu la bruxa. Tous son telares, esmoliciones, cuntratiempus.

Pero hai que tirare p´alantre.

Pos sí ho! ¡Tengo una cría dientro! ¿Qué ía? ¿Qué pasa? A vos, ¿qué vos importa?
La mió esbarda, anque va pa nueve meses, casi nun ía capaz d´andare. Precuru nun dire mui l. luenxe d´aiquí porque precisu ateclala ya cebala cada poucu tiempu Anque, más que l. leite, lo que debe de tar mamando ía debura. Non hai más que veme la pinta.
Fai cousa d´unas semanas valtó una vaca aiquí cerca. Despeñose el. la sola. Nos non nos metemos conas vacas anque paeme que pagamos dalguna culpa que non ía nuesa.

A la vaca l. lamábanl. ly Cubana anque... mui segura nun toi. El cunsunante ía que el cadabre escundilu umbaxu unus feleitus pa que nun lu endilgaran los utres.
Danantias zampaba buenos cachos pero l. lueu, p´aforrar, escomencipié a pizcar un poucu cada día. Ese poucu tién que bastame. La morrina ía mui alimenticia.
Agora cuasi non queda nada qu´esbil. lare de la Cubana. Outramiente, el reboul. lar tien bien poucu l. lande ya de castañas nun sei como andaremos pero paeme que tamién mal.
Conque aiquí tamos las dous, acubiladas n´este pozu ya conguxadas.

Este agujero es tan enriscado y hondo que hay que meterse dentro marcha atrás. La pared es muy pendiente. Hace falta esguilar por ella (como hace el esguilo o ardilla) para entrar o salir. Si encontrase alguna otra caverna más holgada, para pasar el invierno... Sin embargo no soy capaz porque no me dejan en paz.
Este año parece que nos miró una bruja. Todo son líos, abatimientos, contratiempos. Pero hay que seguir adelante. Pues sí, hombres. Tengo una osezna dentro. ¿Y qué? ¿Qué pasa? ¿Qué os importa a vosotros? Mi osezna, aunque va a cumplir nueve meses (los osos nacen en enero), casi no puede andar. Procuro no alejarme mucho de aquí porque tengo que atenderla y alimentarla cada poco tiempo. Aunque, más que leche, lo que debe de estar mamando es debura. (Leche sin nata, de poco alimento).
Hace unas semanas se precipitó una vaca cerca de aquí. Se despeñó ella sola. Nosotros (los osos) no nos enfrentamos con las vacas aunque parece que pagamos alguna culpa que no es nuestra. A esa vaca le llamaban la Cubana, aunque muy segura de ello no estoy. Lo cierto es que escondí el cadáver bajo unos helechos para que no lo detectasen los buitres. Al principio comía unos buenos trozos pero luego, para ahorrar, empecé a pizcar un poco cada día. Ese poco debería ser suficiente. La carroña es muy alimenticia. Ahora casi no queda nada que rebañar de La Cubana. Por otra parte, el robledal tiene muy pocas bellotas y de castañas no sé cómo andaremos pero me temo que también mal.
Así que aquí estamos las dos, guarecidas en este pozo y acongojadas.